Voordat je een site aan gaat melden bij een zoekmachine moet je een aantal zaken op orde hebben. Een heel belangrijk hulpmiddel om uw pagina hoger in de lijst bij zoekmachines te krijgen is door gebruik te maken van zogenaamde ‘metatags en robots.txt’.

Metatags

Metatags zijn een soort verborgen code die zoekmachines gebruiken om uw site te indexeren. Aan de hand van de metatags krijgen de zoekmachines extra informatie om de inhoud van een site te begrijpen. Metatags worden in de broncode van uw site geplaatst. Hiervoor gelden enkele regels die handig zijn om te weten.

Veel zoekindexen gebruiken de eerste 150 tot 250 letters tekst op uw site. Omdat dat meestal niet hetgeen is wat u in de zoekmachines opgenomen wilt hebben zijn er de <META> tags. Enkele voorbeelden volgen nog.

De twee belangrijkste zijn:

Er is een bepaalde limiet qua aantal tekens/letters dat gebruikt mag worden. Hierin spreken een aantal bronnen elkaar tegen.

Wanneer een zoekmachine een lijst van documenten heeft gevonden die voldoen aan uw zoekwoorden, dan worden die in uw browser gepresenteerd op volgorde van relevantie. Hoe bepaalde zoekmachines daar mee omgaan is een geheim van de zoekmachine zelf en dus helaas niet bekend.
Pagina’s die de keywords in hun titel hebben zijn blijkbaar meer relevant dan de andere pagina’s. Zoekmachines kijken ook of de keywords zijn opgenomen in de top van de pagina, zoals in de koppen boven de eerste paar alinea’s tekst. Zoekmachines
vermoeden dat een keyword relevant is wanneer het in de openingsteksten van webpagina’s wordt genoemd.
Het kan ook zijn dat een zoekmachine bepaalt hoe vaak de genoemde keywords in relatie tot andere woorden in de tekst voorkomen.

Spider

Hoe werkt een zoekrobot? De spider is een programma dat zich gedraagt als een browser: het ‘leest’ pagina’s en volgt de daarop voorkomende links om naar nieuwe pagina’s te gaan. De inhoud van alle pagina’s wordt ‘gelezen’. De tekst gaat mee naar de database, het tweede deel van de zoekmachine. De hyperlinks naar andere pagina’s of andere sites worden gevolgd om ook die pagina’s binnen te halen. Enzovoorts: het werk van een spider is nooit af.

In principe zou je spiders nooit hoeven te vertellen waar ze naartoe moeten omdat iedere site waar naar wordt gelinkt, ooit een keer wordt gevonden. In de praktijk kan het echter weken of maanden duren voordat een site die weinig wordt gelinkt door anderen, wordt gevonden. Webmasters kunnen daarom ook url’s aanmelden, zodat de spider direct op de aangemelde pagina begint.

In de beginjaren namen spiders alleen tekst mee naar huis, maar sinds enkele jaren nemen enkele spiders ook de plaatjes zelf mee naar huis. AltaVista maakt daarvan bijvoorbeeld gebruik bij de zoekoptie om “images” te zoeken. De zoekmachine van Google is zelfs in staat ook binnen zogenoemde PDF-pagina’s te zoeken.
Maar dit zijn uitzonderingen. Zoeksites die MP3′s, filmpjes of software kunnen vinden, laten de bestanden voor wat ze zijn, en indexeren alleen de teksten die om deze bestanden staan, of de bestandsnaam.

Worden alle teksten meegenomen? Nee, in principe alleen statische HTML-pagina’s, soms .txt-documenten, nooit Word-documenten, Flash-pagina’s. Voorlopig is Google de enige site die ook opgemaakte pagina’s in Adobes Portable Document Format (PDF) kan doorzoeken.

HTML-pagina’s die zogenaamd dynamisch worden gegenereerd kunnen meestal niet worden geïndexeerd. Deze dynamische pagina’s zijn bijvoorbeeld te herkennen aan extensies als .cgi, .asp of .jsp en een vraagteken in het URL. Sinds begin 2001 zijn HotBot en Google begonnen ook op beperkte schaal deze zogenoemde dynamische pagina””s te verzamelen.

Aanmelden

Uw site laten toevoegen bij zoekmachines:

Door middel van http://www.google.nl/intl/nl/add_url.html

Het hart van Google is de PageRank(TM), een systeem waarmee pagina’s geordend kunnen worden. Google doorzoekt de hele site op aantal keren dat uw zoekterm(en) voorkomen en bekijkt alle aspecten van de inhoud van een pagina (en de inhoud van pagina””s die naar die pagina linken) om te bepalen of het een goed resultaat is voor uw zoekopdracht. Niemand kan een hogere PageRank kopen.
Google geeft alleen die resultaten die al jouw trefwoorden bevatten, in de tekst van de pagina of in de links die naar de pagina verwijzen. Google kijkt ook of die woorden dicht bij elkaar op de pagina staan. Anders dan de meeste andere zoekmachines, kent Google meer waarde toe aan een pagina waar die woorden dicht bij elkaar staan.

http://www.ilse.nl

Ilse indexeert in eerste instantie zichtbare tekst in je pagina, de inhoud dus. Hoe beter en vollediger de tekst van je pagina gaat over het onderwerp waarmee je te vinden wilt zijn, hoe beter je pagina daarop zal scoren.
Afbeeldingen en flash-plugins zijn helaas niet indexeerbaar, waardoor dergelijke pagina’s in de regel een stuk slechter scoren. Als je een flash- of plaatjespagina hebt, is het sterk aan te raden om daarnaast ook een stuk tekst op te nemen, als toelichting cq aanvulling op de verfraaiingen.

Frames kunnen problematisch zijn. Als je frames gebruikt in je pagina, is het belangrijk om te beseffen dat er ‘onder’ de pagina’s die in browsers getoond worden nog een pagina verborgen zit. Dit is de zogeheten frameset-pagina. Deze pagina bouwt de frameset op, het raamwerk waarin de andere pagina’s getoond worden. Het is deze frameset-pagina die door zoekmachines als Ilse geïndexeerd wordt. Daarom is het essentieel voor een goede opname bij Ilse om in die frameset-pagina een stuk tekst op te nemen dat over het onderwerp van je pagina gaat.
De Meta tags waar Ilse op indexeert zijn: keywords, description, title.

De meerwaarde hiervan is dat de pagina door een persoon bekeken is, en van een bepaald kwalitatief niveau is. Dit is ook terug te vinden in hoe een pagina scoort. Een pagina met één of meer bronvermeldingen scoort stukken beter dan exact dezelfde pagina zonder bronvermeldingen.
Via de aanmeldprocedure van Ilse kun je je pagina ook aanmelden bij 1 tot 5 dochterpagina’s van Ilse. Beter nog is de dochterpagina rechtstreeks te benaderen.
In de zoekresultaten kun je zien wanneer je pagina voor het laatst is aangemeld bij Ilse. Je kunt vervolgens je pagina actualiseren door hem opnieuw aan te melden.
Indien je dit wenst kun je dat zelfs iedere dag doen. Meer dan één keer per dag heeft geen zin want vaker dan eenmaal per dag indexeert de zoekrobot van Ilse niet.

Meld je aan via http://www.yahoo.com.
Surf naar de goede categorie bij Web Site Categorie midden op de pagina. Wanneer je op de pagina staat waar U uw site kunt plaatsen klikt U onderaan de pagina op Suggest a Site. Alle aangevraagde plaatsingen van Sites worden persoonlijk door Yahoo bekeken en indien goedgekeurd geplaatst. Yahoo ‘indexeert’ aan de hand van de trefwoorden die u ingeeft bij het aanmelden. Let op, deze moeten wel relevant zijn voor de site.
Wanneer er door iemand een zoekopdracht in wordt gegeven zullen bovenaan eerst sites staan die bij Overture Service, Inc. aangemeld zijn. Overture is een sponsor van Yahoo waar je tegen betaling je in kan laten schrijven. Zie voor meer informatie
http://www.overture.com/d/home.

http://www.lycos.nl/L/F/D2

Het duurt tussen 2 en 4 weken voordat uw aangemelde site te vinden zal zijn bij Lycos.
Bij Lycos wordt je toegevoegd met de volgende kenmerken. De titel van de pagina en de beschrijving van de website die je hebt ingevoerd, de url van de pagina en waaronder de pagina genoteerd is (bijvoorbeeld onder voetbal, dan zou je te vinden zijn onder ‘voetbal’ en ‘sport’).

Verder wordt door de Lycos ‘spider’ geïndexeerd op de titel van de pagina, de koppen en subkoppen en de inhoud van een pagina. Als je gebruik maakt van frames is het aan te raden de <noframes> html code in uw pagina te zetten en daartussen de inhoud en/of links naar je pagina’s.

Toevoegen door middel van: http://addurl.altavista.com/addurl/new

Het duurt gemiddeld 4 tot 6 weken na registratie voordat uw site opgenomen wordt.
Altavista indexeert een site niet op de hoeveelheid aanwezig zijn van een bepaald trefwoord. Bepaalde sites kan Altavista niet indexeren zoals sites waarbij je moet registreren of een paswoord nodig hebt. De inhoudt mag geen database bevatten.
Tekst dat audio of video bevat en informatie dat door java of XML is gegenereerd, HTML source codes die <! … > bevatten en pagina’s die een time-out geven voordat de hele pagina geïndexeerd kan worden, zal niet door Altavista opgenomen.

Altavista indexeert de hele pagina met uitzondering wat U net heeft gelezen. Verder indexeert Altavista alle
links, titels, descriptions, applets en ActiveX object namen, de URL van de pagina, de hostname en de domeinnaam.

http://submit.looksmart.co.uk/msnhome_nl.htm

LookSmart-netwerk in Nederland. De webgids van LookSmart vind je terug op Microsoft Network, AltaVista, Excite en vele andere goed bezochte sites. Aanmelden bij MSN kost
€ 159,-. U kunt dus beter bij Altavista aanmelden.

Aanmelden via http://www.vindex.nl/hulp.html. Zie linksboven op de pagina.

Vindex toont alleen onafhankelijke zoekresultaten. De plaats in de resultatenlijst is afhankelijk van onder meer keywords (trefwoorden) van uw site. Aanpassingen van uw site worden automatisch zichtbaar bij update van de Vindex-database (binnen een maand).
Alleen Nederlandse pagina’s worden in de algemene Vindex-index opgenomen: .nl of .com, .net, .org en .nu pagina’s met een Nederlandse domeinnaam. Bewuste vervuiling van de Vindex-database (spamming) kan leiden tot blokkade van de urls.
De nieuwe Nieuws, Financieel, Reis, Muziek en Telecom Databases staan niet open voor toevoegingen.

Aanmelden via http://www.track.nl/rubrieken/aanmelden.html.

De Internetgebruiker kan met Track het Nederlandse deel van het Internet doorzoeken met de zoekmachine. Bezoekers kunnen gebruik maken van onze Track Rubrieken, een onderwerpgerelateerde zoekindex van Nederlandse sites. Deze index geeft talloze links per rubriek, zoals vrije tijd, cultuur en zakelijk. Bovendien maakt Track gebruik van een regionale index. Deze biedt de bezoeker de mogelijkheid om bijvoorbeeld de zoekopdracht te beperken tot sites in een bepaalde provincie.
De full-text database die Track van nieuwe links voorziet, wordt elke veertien dagen in zijn geheel vernieuwd en de zoekindex van de Track Rubrieken wordt dagelijks opgeschoond. Deze actualiteit geldt uiteraard ook voor de technologie achter
Track. Je hebt zelfs de mogelijk om websites te zoeken per provincie. Track richt zich op een brede doelgroep, grotendeels consumenten van 18 tot en met 35 jaar. Door de combinatie van zoekmachine en zoekindex krijgt de bezoeker gerichte informatie over de zoekvraag.

Aanmelden via http://www.zoek.nl/?systeem=overig&pagina=voeguwsitetoe.

Om een site te kunnen aanmelden bij Zoek.nl heeft u een account nodig. Als u nog geen account heeft kunt u deze aanmaken en is geheel gratis. De optie hiervoor vindt u onder het inlogscherm als u op “mijn site toevoegen” heeft geklikt. Als u een account heeft aangemaakt kunt u met uw gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. U ontvangt een bericht zodra uw site is geplaatst.

Na de aanmelding zal deze worden bekeken door een medewerker van Zoek.nl. De medewerker zal bekijken of uw site in de juiste rubriek is aangemeld. Als dit het geval is zal uw site geplaatst worden en ontvangt u hiervan per e-mail bericht. Als onze medewerker van mening is dat uw site beter in een andere rubriek geplaatst kan worden dan heeft hij de vrijheid uw site te plaatsen in een andere rubriek. Hierbij wordt echter goed gekeken waar de site het best tot zijn recht zou komen.

Zoek.nl richt zich op het Nederlandse internet. Hierdoor kunnen alleen Nederlandse websites worden aangemeld bij Zoek.nl. Niet Nederlandstalige sites worden wel opgenomen in de database maar alleen wanneer deze een “.nl” extensie hebben. Sites met extensies “.com”, “.net” en dergelijke worden alleen opgenomen als het Nederlandstalige sites betreft.

Zoek.nl is ingedeeld in een themastructuur. Elk thema is onderverdeeld in rubrieken en subrubrieken. De thema’s kun je, behalve via de homepage, ook bereiken met een aparte
url.

Maatschappelijk betrokken

ook dit jaar sponsort Elifa.nl Imke de Bruijn tijdens haar Alpe d'HuZes, In december 2010 kreeg Imke te horen dat ze baarmoederkanker had. Dankzij de wetenschap en de behandelingen, heeft zij een nieuwe kans gekregen. Een nieuwe kans verdient iedereen! KANKER MOET OP DE HELLING!!! Daarom fietst zij de Alpe d'HuZes!

Elifa.nl sponsort het Streekmuseum De Acht Zaligheden, het museum geeft een levendig beeld van het boerenleven zoals zich dat afspeelde in de Kempen tussen 1850 en 1950.